واکنون ایزی گرام 3 | ایزی گرام 3 با کلی امکانات جدید منتشر شد | کلیک کنید

معماری اندروید

دسته‌بندی: آموزش
مرداد ۱, ۱۳۹۷

معماری اندروید

ساختار و معماری اندروید از ۴ لایه که شامل ۵ بخش می باشد تشکیل شده است. لایه ها شامل : هسته لینوکس، کتابخانه ها، Application Framework و Application و بخش های آن شامل : هسته لینوکس، کتابخانه ها، Application ، Application Framework و Android Runtime می باشند.

 

ساختار و معماری اندروید

۱- هسته لینوکس

پایین ترین لایه یا لایه زیرین هسته لینوکس می باشد. این لایه در واقع ارتباط بین بخش سخت افزاری و بخش های خاصی مثل دوربین و نمایشگرا را فراهم میکند.

۲- کتابخانه ها

لایه بالایی لینوکس ، کتابخانه ها هستند. این کتابخانه ها سرعت استفاده از کارهای گرافیکی مثل ایجاد رابط کاربری های مختلف و دسترسی به دیتابیس ها رو افزایش میدن و بهره وری مارو بالا میبرن .

۲-۱ کتابخانه های اندروید :

چندین کتابخانه اصلی که در هسته اندروید قرار دارند عبارت اند از

 

android.app : دسترسی به مدل اپلیکیشن را برای ما فراهم میکند و پایه و اساس یک اپلیکیشن اندروید می باشد.

 

android.content : دسترسی به محتوا رو آسان می کند و انتشار و پیام رسانی بین اپلیکیشن هارو به عهده میگیره. (ارتباط بین اپلیکیشن هارو برقرار میکنه)

 

android.database : ذخیره سازی داده را از طریق  SQL lite به کار میگیره.

 

android.opengl : مربوط به مباحث گرافیکی میشه.

 

android.os : استاندارد های سیستم عامل را در اختیارمون قرار میده و نوع استفاده از سرویس ها مثل سرویس های Mesaaging  و camera  رو برای ما تعیین میکنه .

 

android.text : برای رندر کردن و مدیریت متون و نمایش آن ها در صفحه نمایش دستگاه استفاده می شود.

 

android.view : بنیان و پایه ساخت بخش های مختلف رابط کاربری اپلیکیشن می باشد.

 

android.widget : مجموعه ای از Label ها ، Button ها ، List View ها می باشد.

همچنین ببینید :   آشنایی با برنامه نویسی اندروید

 

android.webkit : که مرورگرهارو در بر میگیره.

 

۲-۲ Android Runtime

android runtime که سومین بخش در این معماری هست، به ما یک ماشین مجازی میده که از طریق اون میتونیم برنامه هامونو بر روی ماشین مجازی جاوا اجرا کنیم و از سیستم عامل ویندوز به عنوان سیستم عامل اندروید استفاده کنیم.

 

اسم این ماشین مجازی Dalvik هست. Dalvik که بر پایه لینوکس ایجاد شده به ما این قدرت رو میده که برنامه هامون رو بر روی ویندوز اجرا کنیم و همونطور که یک گوشی رو مدیریت میکنیم بتونیم از مدیریت منابع گوشی مجازیمون استفاده کنیم .

 

همچنین یکسری Library  های هسته ای و مرکزی رو در اختیارمون  قرار میده که با استفاده از اون بتونیم برنامه هامونو دستکاری کنیم و استاندارد هارو تغییر بدیم .

۳- Application framework

این بخش چهارمین لایه است که سطح دسترسی بالاتر به سرویس های جاوا در اختیار ما قرار میده.

سرویس هایی مثل

 

Activity Manager : مدیریت کنترل life cycle یا چرخه برنامه را در اختیارمون قرار میده.

 

content provider : ارتباطات بین اپلیکیشن های مختلف رو برامون ایجاد میکنه.

 

Resource Manager : به ما این اجازه رو میده تا علاوه بر مدیریت رنگ ها و استفاده از منابع،  مدیریت منابع را نیز داشته باشیم.

 

Notifications Manager : به ما این اجازه رو میده که نوتیف ها و پیغام های مختلف رو به کاربر نشون بدیم.

 

View System : یکسری از اپلیکیشن  های کاربردی رو در اختیار ما قرار میده.

 

۴- اپلیکیشن ها

لایه آخر که خود اپلیکیشن ها هستند تمام آنچه که شما در گوشی میتونید ببینید در این بخش قرار میگیره مثل اپلیکیشن های مختف، مثل بازی ها و …

منبع : tutorialspoint.com

پیام بگذارید


تومان