واکنون ایزی گرام 3 | ایزی گرام 3 با کلی امکانات جدید منتشر شد | کلیک کنید

چطور ASO را برای برنامه‌های اندرویدی در فروشگاه گوگل‌پلی اجرایی کنیم؟

دسته‌بندی: آموزش
مهر ۱۷, ۱۳۹۷

چطور ASO را برای برنامه‌های اندرویدی در فروشگاه گوگل‌پلی اجرایی کنیم؟

چندین توصیه مهم در مورد ASO یا بهینه سازی فروشگاه اپلیکیشن برای سال ۲۰۱۸

در این مقاله یک راست به سراغ ASO( مخفف  App Store Optimization) برای برنامه‌های اندروید در فروشگاه گوگل‌پلی خواهیم رفت.

 

ما یک راهنمای کامل راجع به چگونگی بهینه‌سازی هر قسمت از فهرست نویسی به منظور هرچه بیشتر در معرض دید قرار گرفتن و بالا بردن میزان دانلودهای سازمانی در سال ۲۰۱۸ نوشته‌ایم.

 

آیا شما در حال راه‌اندازی نخستین برنامه‌تان در فروشگاه گوگل‌پلی هستید؟ آیا در حال انتخاب نخستین کلمات کلیدی ASO تان هستید؟ مطمئنا سوالات بسیاری دارید و شاید هم نیازمند مقداری کمک هستید.

 

راهنمای بهینه‌سازی پلی استوری که ما تهیه کرده‌ایم، به شما نشان خواهد داد که باید چکار کنید و آن را چطور انجام دهید. بیایید شروع کنیم!

 

در حال حاضر بیش از ۵/۳ میلیون اپلیکیشن موبایل در بزرگ‌ترین فروشگاه‌ها وجود دارد: فروشگاه اپ اپل و گوگل‌پلی. فروشگاه‌ها به رشد تصاعدی خود ادامه می‌دهند و رقابتی‌تر از گذشته می‌شوند، بنابراین داشتن یک دید مناسب در فروشگاه‌ها تبدیل به بزرگ‌ترین چالش برای توسعه‌دهندگان و بازاریاب‌ها شده است.

 

بهینه‌سازی فروشگاه اپ یک استراتژی ضروری برای آی‌او‌اس موبایل و بیزینس‌های اندرویدی و یک راه‌حل عالی برای به حداکثر رساندن قابلیت رؤیت ، ارتقای رتبه‌بندی سرچ، افزایش نرخ تغییر و افزایش میزان نصب‌هایسازمانی.

 

گوگل پلی

 

بیایید با تئوری شروع کنیم:

 

تعریف کوتاهی از ASO

 

ASO که به معنای بهینه‌سازی فروشگاه اپ می‌باشد، همان فرآیند بهینه‌سازی برنامه‌های موبایل و بازی‌ها برای به حداکثر رساندن قابلیت رؤیت و بهبود نرخ تبدیل به منظور نصب است.

 

گاهی اوقات به سبب شباهتش با بهینه سازی موتور جستجو، App Store SEO نامیده می‌شود اما از نظر فنی، ASO فقط درباره‌ی قابلیت رؤیت بودن در هنگام جستجو نیست، بلکه راجع به بهینه سازی نرخ تبدیل نیز می‌باشد.

 

لازم به بیان است که ASO  همان SEO  نیست. گوگل پلی SEO ندارد، اما اگرچه مرتبط با ASO است، اما خود خودش نیست.

 

استراتژی ASO

 

استراتژی بهینه سازی اپ‌استور از ۳ فرآیند اصلی تشکیل می‌شود:

 

۱-جستجو در بازار و بهینه‌ سازی کیوورد

 

۲-بهینه سازی فروشگاه گوگل پلی و آزمایش A/B

 

۳-ردیابی کردن/ نظارت… و تکرار کردن کل فرآیند

 

۱-جستجو در بازار و بهینه‌ سازی کیوورد

 

بهینه‌سازی جستجوی گوگل پلی با این شروع می‌شود.

 

جستجو در بازار، در کنار جستجوی کیوورد و بهینه سازی، اولین گامی است که هنگام اجرا کردن یک استراتژی ASO برای اپلیکیشن یا بازی‌تان باید بردارید. با شناخت مکان مناسبتان در بازار، این که رقیبانتان چه کسانی هستند و از چه تاکتیک‌هایی استفاده می‌کنند، برای جلو زدن از سایر رقبا و دریافت دانلودهای بیشتر بسیار ضرورت دارد.

 

هرچند در رابطه با اپلیکیشن‌های جدید، میتواند نسبتا مخاطره آمیز باشد که برای رتبه‌بندی‌های سرچ‌های تاپ برای عبارات سرچ تاپ در تکاپو باشید، بنابراین بهترین استراتژی برای بهینه سازی کیوورد، انتخاب لغات کلیدی مناسب است.

 

برای شروع بسیار پیشنهاد می‌شود که به سراغ واژه های کلیدی متوسط و بلند بروید، که در واقع ترکیبی از کیووردها برای یک جستجوی مشخص تر است. حدود ۷۰ درصد از جستجوهای سرچ در قالب جمله یا طولانی هستند، و تبدیل برای این واژه‌ها معمولا بیشتر است، به این خاطر که احتمال بیشتری وجود دارد که کاربر دقیقا همان چیزی را که به دنبالش بوده است را با استفاده از یک سرچ خاص بیابد.

 

آموزش ASO اندروید سورس

 

جملات کلیدی بلند، حجم ترافیک و رقابت کمتری دارند، بنابراین شما بایستی تا حد امکان سعی کنید تا می توانید از ترکیبات متوع بسیاری از کلمات کلیدی بلند بهره ببرید و محدوده وسیعی از جستارهای سرچ قابل قبول ومرتبط با برنامه تان را پوشش دهید.

 

بدین روش، می توانید دسترسی گسترده تری داشته باشید و قابلیت رویت اپلیکیشنتان را در جستجوهای اپ استور به حداکثر برسانید.

 

۲- بهینه سازی فروشگاه گوگل پلی و تست A/B

 

همچنین ببینید :   کار با GPS در اندروید استودیو

هنگام صحبت راجع به اجرایی کردن یک استراتژی ASO برای گوگل پلی، باید دو عامل را در نظر داشته باشیم: فرا داده روشن و فراداده خاموش:

 

فراداده های روشنOn-metadata) ASO)، عوامل یا عناصری هستند که ۱۰۰درصد تحت کنترل توسعه دهنده هستند: عنوان، نام توسعه دهنده، توصیف کوتاه و بلند، آیکون،اسکرین شات ها، مشخصه گرافیک( تصویر یا ویدیو)

 

عوامل فراداده های خاموشOff-metadata) ASO) به طور کامل توسط یک توسعه دهنده کنترل نمی شوند، اما می توانند تحت تاثیر قرار بگیرند، برای مثال: میزان نصب ها، رتبه بندی ها، و دیدگاه های کاربر.

 

برخی از این عوامل بر رتبه بندی های سرچ در گوگل پلی تاثیر می گذارند، برخی می توانند بر نرخ تبدیل تاثیر بگذارند، و برخی از آن ها می توانند اثری بر هر دوی آن ها بگذارند( مثل توصیف).

 

بعدا در این پست خواهیم دید که چطور عناصر لیست بهینه شده  ASO در فروشگاه گوگل پلی به نظر می آیند.

 

واقعا اهمیتی ندارد که اپلیکیشن اندروید شما پیش از این در پلی استور منتشر شده است یا به تازگی در حال تلاش برای راه اندازی اش هستید: شما باید روی استراتژی ASO خود کار کرده و آن را به درستی اجرا نمایید.

 

اما قرار بر این نیست که همیشه نتایج همان طوری باشند که شما انتظار دارید. شما می توانید آن چه را که به نظر می رسد یک آیکون فوق العاده و مشخصه گرافیکی باشد را داشته باشید، اما اگر آن ها نمیتوانند تعداد بازدید کنندگان را به تعداد نصب کنندگان تبدیل کنند، پس کارآمد نیستند! و یک استراتژی یکسان برای دو اپلیکیشن کارآمد نیست_ هر اپلیکیشن متفاوت است، ASO هم همینطور. بنابراین حدس و گمانه زنی را متوقف کرده… و انجام تست A/B را آغاز نمایید!

 

آموزش ASO اندروید سورس

 

تست A/B برای ASO

تست A/B مقایسه ای از دو ورژن متفاوت لیست برنامه در مقابل یکدیگر برای مشخص کردن این است که کدام ورژن، تبدیل بهتری دارد( کلیک ها یا نصب ها).  در حین آزمایش، شما نیمی از مشتریان را به آپشن A و نیمه ی دیگر را به آپشن B وا می دارید و با مقایسه ی آن ها متوجه می شوید که کدام یک بهترین اجرا را دارد.

 

۳- ردیابی کردن و نظارت

تجارت برنامه های موبایل همواره در حال تغییر است، و تغییرات فروشگاه های گوگل پلی هم به همین صورت پیش می رود، بنابراین اپلیکیشنتان و ASOتان باید همیشه آماده باشد.

 

بهترین کار این است که مهم ترین KPI های برنامه تان را به صورت هفتگی دنبال کنید( در وضعیت ایده آل به صورت روزانه): مقدار نصب ها (نهادی یا غیر نهادی)، رتبه بندی کلمات کلیدی، رتبه بندی های جداول برتر( به صورت کلی، طبقه بندی و …)، رتبه بندی ها و کامنت ها.

 

کلمات کلیدی تان را از نو سازمان دهی کنید و آن هایی را که دیگر به کار نمی آیند، حذف کنید. سعی کنید بیشتر از عناصر گرافیکی استفاده کنید و به انجام آزمایش A/B ادامه دهید تا بهترین ترکیب تبدیل های عناصر لیستتان در فروشگاه گوگل پلی را بیابید.

 

حواستان به کاربرهایتان باشد، سعی کنید بهترین تجربه کاربر را رقم بزنید، و  پا به پای کامنت های کاربر پیش بروید.

 

گوگل پلی امکانی را برای ایجاد رابطه متقابل با کاربران ایجاد می کند، به کامنت هایشان پاسخ دهید و حتی کامنت های منفی را تبدیل به کامنت های مثبت کنید. یک جمله تحسین آمیز مثبت و قوی از طرف کاربر یک فاکتور مهم محسوب می شود که هم به درد سرچ ASO ( گوگل  به اپلیکیشن های داری کامنت های بیشتر و بهتر، رتبه بالاتری می دهد)، و نرخ تبدیل لیستتان ( متقاعد کردن کاربران در مورد کیفیت بالای برنامه) می خورد.

 

و به یاد داشته باشید_ کلید موفقیت، قبل از هر چیز، یک محصول عالی است!

ادامه دارد ….

 

 

(2) Comments - چطور ASO را برای برنامه‌های اندرویدی در فروشگاه گوگل‌پلی اجرایی کنیم؟

  1. Jahan مهر ۲۶, ۱۳۹۷ در ۷:۳۵ ب٫ظ پاسخ

    ممنون میشم این آموزش رو زودتر تکمیل کنید

    1. AndroidSrc مهر ۲۶, ۱۳۹۷ در ۱۰:۰۸ ب٫ظ پاسخ

      بله حتما. از اینکه مقالات رو دنبال میکنید خرسندیم. به زودی سایر بخش ها منتشر میشن.

پیام بگذارید


تومان